Tips bij stress

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

Stress is een lastig onderwerp. We willen het liever niet maar hebben ermee te maken. Soms chronisch en in een verziekende vorm. Eigenlijk iedere dag wel een beetje want ons systeem is niet gemaakt voor het aantal prikkels wat we dagelijks binnenkrijgen. Dat is ook stress. De hele dag achter de computer, even facebook/ insta enz.. een appje versturen of wat leuke filmpjes bekijken. Naast de stress die misschien al speelt door problemen op werk, in relatie of op andere gebieden kan dit behoorlijk oplopen!

Om het endorfinesysteem tot rust te brengen en een stressreactie weer uit te zetten hebben we ontspanning nodig. En ik begrijp dat je het gevoel hebt dat even op je telefoon scrollen lijkt op ontspanning; het is het uiteindelijk niet! Je put hiermee je dopamine en endorfine uit en je zult alleen maar meer op je telefoon willen kijken. Beetje onrustig of gestresst? Ga je juist nog even op die telefoon kijken, let er maar eens op…
Wat kan helpen?

đź’šEet onbewerkt en van de natuur! Suikers, e-nummers, slechte vetten zijn allemaal extra vormen van stress voor je lijf.
đź’šGa de natuur in. Wandelen in het bos is een van de meest effectieve manieren om je stresslevels te laten zakken.
đź’šGooi die telefoon aan de kant! Zet je notificaties uit, leg m in de la en ga je werk doen zonder aldoor even te spieken op je telefoon. Het uitdoen van alle geluidjes kan al veel doen. En ik daag je uit; leg je telefoon (bijv. in het weekend) eens een dagje weg. Even wennen maar heel fijn!
đź’šOnrustig of rotgevoel? Let eens op je ademhaling. Vaak zit die heel hoog en veroorzaakt die nog meer onrust. Even diep in en uit ademen kan je stresssysteem al tot rust brengen. Op internet zijn veel goede oefeningen te vinden!
đź’šProbeer iedere dag een momentje voor jezelf te plannen! Even niets, even je hoofd leegmaken, gewoon uit het raam kijken of een meditatie doen. Ik gebruik de app van #meditationmoments waar voor ieder moment wel een geschikte (korte) meditatie te vinden is. Ik start de dag er vaak mee maar het kan ieder moment, of heerlijk voordat je gaat slapen.

Meer berichten

Stress

Weet je dat stress èèn van de meest verziekende factoren is? Ik schrijf er vaker over maar wanneer hebben we dan stress?

Bloedsuikerschommelingen of insulineresistentie

âť—Vermoeidheidâť—Niet lang zonder eten kunnenâť—Veel trek in zoetigheidâť—Het gevoel hebben dat niets echt energie oplevertâť—Dipjes na het etenâť—Hangry aanvallen; als je niet